fredag 27 januari 2012

Injusteringarnas djävulskap

Nu har jag fått tummen ur när det gäller golvvärmen och värmen för övrigt i huset. För att dra det kort fick vi golvvärmen installerad i mars 2011 efter att jag och min fru sommaren innan bråkat med ca 300 m PEX-slang av märket Uponor. Det krävs verkligen en kärnfysikers hjärnkapacitet att få den på plats då den levereras i rulle i en kartong och när man öppnar den är det ungefär som den där speldosan med clownen som hoppar ur lådan och man blir skiträdd. Den är helt oregerlig. Men hur som helst när allt var installerat av en Röris så var problemet att det helt plötsligt var vår och varmt och då arbetar inte vårt värmesystem för högtryck utan pytsar ut lite halvljummet vatten vilket gör det omöjligt att se fluktuationer i värmen. Problemet nu under denna kallperiod har varit att vi inte kunnat få ordentlig värme på övervåningen då jag endast finjusterat nedervåningen. Nu har jag öppnat hela slingan på fullt i båda planen och nu är det bara att vänta och se vilka rum som är kallast så att jag kan börja strypa flöden och på så sätt finjustera eländet :) Till min ovärdeliga hjälp har jag fått låna min kollega Stefans IR-termometer. Tack Stefan - du kommer att få tillbaka den så småningom! Nu handlar det bara om en massa spring i trappan upp och ner och läsa av slingorna i tid och otid, det är ju bara 12 stycken totalt så hur svårt kan det vara. Jo, skitsvårt för att vara enkel i beskrivningen. Eller låt mig säga så här: Rubriks kub med förbundna ögon tror jag är lättare att lösa. Dessutom kan ju detta bara göras när yrvädret har sin skönhetssömn - ahhhhh!

Annars har vi i dag sett en klar förbättring i Williams hälsa och han var helt feberfri igår så: När han vaknar ska vi knalla iväg till öppna förskolan så att han får terrorisera andra barn och föräldrar än oss! Jätteskönt!

En sak jag dock kan checka av är min första månad som pappaledig. Det har gått fantastiskt fort. Om det finns andra pappor därute som funderar på att vara lediga med sina små underbara, rosenkindade änglar som alltid skrattar i alla lägen - sluta fundera och gör det bara. Det har faktiskt varit en underbar tid denna första månad och jag ser inga problem med den resterande tiden framöver.

Nu dags att planera den stora vandringen till öppna förskolan...

Ps. Om ni inte fattar nåt av det jag skrev om golvvärmen så ber jag er vänligen bara ha förståelse för en förvirrad föräldraledig pappa. Tror delvis det beror på en koffeinkick i kombination av att stirra på en röd laserprick på IR-termometern. Ds.

Inga kommentarer: