tisdag 24 januari 2012

Sjukstuga

Nu är jag inne på fjärde veckan av föräldraledigheten. Bitarna börjar hamna på rätt plats. Rutinerna förankras mer och mer för varje dag som går. En förmiddag ser oftast ut på som följer: Först byta en använd pampers mot en ny. Pyjamas byts mot lediga vardagskläder. Grötfrukost till William. Därefter är William så pass glad och nöjd att pappa kan gå och rasta sin kissblåsa som annars riskerar att svämma över. Så här är det varje morgon. Jag glömmer jämt bort att se till mina toalettbehov innan jag tar mig an pojken. Har dock några månader på mig att lära mig nya rutiner. Efter att sett till mina små behov är det dags för min frukost med te och mackor, det får inte på något vis vara något avancerat då det kan bli utryckning vilken sekund som helst. Det kan vara att William har fastnat någonstans, fått tag på något som inte är hans eller bara rent allmänt står och gapar någonstans för att få full "attention". Men jag börjar bli van. Mitt "barnfilter" har fått mycket större maskor än jag trodde var möjligt. Och på det stora hela är det nog bra för båda två, annars skulle vi gå varandra på nerverna hela tiden. Efter min frukost åker kaffebryggaren på och några pinnar på brasan ger en mysig start på vår dag. Ungefär på detta sättet ser det ut varje dag, innan William vickas omkull för att njuta av förmiddagssömnen.

Beträffande rubriken har William som tur är blivit frisk från magbesvären. Vi valde att plocka bort all gröt med rikt fiberinnehåll för att det verkade reta hans tarmar (eller mage) för mycket för att kunna hantera maten på ett vettigt sätt. Däremot efter att vi varit i Stockholm i söndags och efter ett välbehövligt bad kände jag att han kändes lite varm och samtidigt fick han gåshud över hela kroppen innan Bamsepyjamasen kläddes på. Vi förstod inget då men när han på morgonen därpå vaknade med gråa trötta ögon och en febrig panna gick det snabbt upp ett Liljeholmens. Grabben har insjuknat i feber. Nu har det varit en lååång kedja av olika sjukdomstillstånd så vi hoppas att William kommer att gå stärkt ur detta med ett immunförsvar av härdat stål.

2 kommentarer:

Stefan sa...

Immunförsvaret blir bättre men tyvärr kommer det vissa bakslag med tiden...... Dagisbaciller är starka saker!

Janne & Ida sa...

Just, det verkar vara det William håller på att bygga upp, omedvetet ;)